andrea böning
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Eine Gondel für Beelitz 2008

Village Resort Brandenburg? Stadt Beelitz 2008 >>>
170 x 80 x 120 cm, Trockenbaumaterial, Seil- und befestigungstechnik, Verputz 1,5 mm Körnung und Farbe (entsprechend der Sanierungsauflagen für Fassadengestaltung innerhalb des Flächendenkmals)

Mit der Idee einer Gondelbahn für die Stadt Beelitz ist eine touristische Attraktion gefunden, die gleichzeitig die Unmöglichkeit des Unternehmens darstellt. Sie zeigt den zu vollbringenden Spagat einer Stadt, die sich ihrer zum Flächendenkmal erklärten Altstadt verpflichtet fühlt: Die Historie und die Authentizität gilt es zu erhalten und gleichzeitig fordert der Tourismus eine immer höher werdende Event- und Erlebniskultur. Die Gondelkabine verweist mit der Intention eines kontemplativen Weitblicks ebenfalls auf die städtebauliche Qualität des offenen Grundstücks hin. Es ist die letzte Baulücke der Altstadt, die in Folge der Sanierungsauflagen zur Schließung der Straßenflucht bebaut werden soll.


   




 
A Cabelcar for Beelitz 2008

Village Resort Brandenburg ?, Stadt Beelitz>>>å
170 x 80 x 120 cm ; Dry panel construction, steel cable and anchoring hardware; rendered and painted in accordance with guidelines for rehabilitating building facades in historical town centers.

The cable car, is often a symbol of tourism In areas of scenic beauty. In this context, the gondola seems like an inappropriate addition to the urban landscape but its presence represents the conflict that smaller cities face in competing economically for the attention of visitors. How can smaller towns and cities share their cultural attractions and maintain historical authenticity while catering to the experiential demands of modern tourists? Since the reunification, the historic centre of Beelitz in Brandenburg, Germany has been
declared a conservation area. Through town
planning subsidies, the area has been considerably rehabilitated.
The cabel car ironically, portrays a farsighted, ambitious, yet misguided approach to this quandary.
The gondola serves as a metaphor for the high urban aspirations that the town has for this small open space. The site is, in fact, the last undeveloped plot in town. In accordance with the rules of rehabilitation process, the street line must be reconstructed. This means closing the open space, which seems absurd in light of the absence of open space in the inner town circle.